Historia silnika elektrycznego oraz jego zastosowanie

Historia silnika elektrycznego oraz jego zastosowanie

Kiedy powstał silnik elektryczny zdolny do pracy?

1834 – Thomas Davenport Vermont opracował pierwszy prawdziwy silnik elektryczny („prawdziwy”oznacza na tyle silne, aby był w stanie wykonać zadania), chociaż Joseph Henry i Michael Faraday stworzyli wczesnej urządzeń ruchowe za pomocą pól elektromagnetycznych. Pierwsze „silniki” z wirującym dyskiem lub dźwigniami, które przemieszczały się w dwie strony. Urządzenia te nie mogły wykonywać żadnego zadania dla ludzkości, ale były ważne dla skonstruowania lepszych silników w przyszłości. Różne silniki Davenporta były w stanie uruchomić model wózka na torze kołowym i wykonać innych zadań. Wózek później okazał się pierwszym ważnym zastosowaniem dla energii elektrycznej (nie było wtedy jeszcze żarówki). Wózki elementarne, pełnowymiarowe elektryczne zbudowany zostały ostatecznie stworzone dopiero po 30 latach od śmierci Davenporta, w 1850 roku.

Wpływ silnika elektrycznego na świat przed epoką żarówek

Wózki i połączone systemy zasilania były bardzo drogie, ale transportowały miliony ludzi do pracy w 1880 roku. Dopóki nie nastąpił wzrost sieci energetycznej w 1890, większość ludzi (w środkowej oraz niskiej klasie), nawet w miastach nie miała światła elektrycznego w domu. Dopiero w 1873, silnik elektryczny w końcu osiągnął komercyjny sukces. Od 1830 tysiące inżynierów pionierskich poprawiło silniki i stworzyło wiele ich odmian.

Silnik prowadzi do generatora

Po słabych silnikach elektrycznych zostały opracowane przez Faradaya i Henry, kolejny pionier nazywający się Hippolyte Pixii zorientował się, że przez uruchomienie silnika wstecz mógł stworzyć impulsy energii elektrycznej. W latach 60 XIX wieku rozwijały się zatem generatory. Przemysł elektryczny nie mógłby się rozpocząć gdyby generatory nie zostały opracowane, ponieważ baterie nie były ekonomiczny sposobem spełniającym potrzeby elektrowni dla społeczeństwa.

Wykorzystywanie silnika elektrycznego w praktyce

Silniki elektryczne mogą być zasilane prądem zmiennym, obecnie lub prądem stałym. Silniki prądu stałego zostały opracowane mają pewne zalety i wady. Każdy typ silnika działa inaczej, ale wszystkie one korzystają z mocy pola elektromagnetycznego. Będziemy pisać o bardzo podstawowych zasadach pola elektromagnetycznego w silnikach, zanim będzie można przejść do różnych typów silników. Silniki elektryczne prądu przemiennego używają uzwojenia pierwotnego i wtórnego (magnes), podstawowym jest dołączony do sieci zasilania prądu zmiennego (lub bezpośrednio do generatora) i jest zasilany. Wtórne odbiera energię od podstawowego bez bezpośredniego dotykania go. Odbywa się to za pomocą złożonego zjawiska znanego jako indukcja. Silniki elektryczne zwykle znajdują zastosowanie we wszelkich mechanizmach, które mają pracować bez ingerencji człowieka, można je znaleźć np. w windach, przetwornikach, mechanizmach otwierających czy np. w transporcie morskim. Szerokie zastosowanie silników elektrycznych wspomaga ratowanie świata, gdyż tego rodzaju silniki nie wytwarzają żadnych spalin.