Podstawowym zadaniem każdego układu centralnego smarowania, jest dostarczenie odpowiednich środków smarnych do poszczególnych punktów. Sieć przewodów, która jest stwarzana by doprowadzić smar do konkretnych elementów stykowych w maszynie, wymaga najwyższej precyzji. Dodatkowo, istotna jest analiza odnośnie potrzeb danej maszyny.
Warto dodać, że system centralnego smarowania, jest w stanie dostarczyć odpowiednio wyważoną i zaprogramowaną ilość środka smarnego. Jest to sposób częściej wykorzystywany, niż znane smarowanie manualne. Konsystencja środków smarnych jest zgodna z wymaganiami maszyny i zaleceniami jej producenta.
Najczęściej, systemy centralnego smarowania kojarzą nam się z halami produkcyjnymi i przemysłowymi, gdzie maszyny są ogromne i posiadają dużą ilość punktów smarnych. Warto jednak dodać, że zastosowanie systemów nie skupia się jedynie na nich. Wybrane środki smarne mogą być stosowane poza fabrykami.
Można choćby wymienić ich zastosowanie w przypadku smarowania łańcuchów, linii produkcyjnych, maszyn w przemyśle spożywczym i pojazdów budowlanych. Oprócz tego, systemy smarowania wykorzystuje się do smarowania pojazdów (maszyny rolnicze, autobusy, ciągniki) i turbin wiatrowych.
fot: prooil.pl
Obecnie, możemy korzystać ze środków smarnych w oleju, płynie i w stanie gazowym. Znajdują one swoje zastosowanie w przypadku smarowania większych powierzchni – np. kół zębatych czy rolek taśmowych.
Każdy system centralnego smarowania jest odpowiednią alternatywą dla branży technicznej. Obecnie, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem przemysłu, stosuje się coraz więcej różnorodnych maszyn, które wymagają odpowiedniej dbałości.
Wszystkie elementy ruchome (robocze), które znajdują się w maszynach, narażone są na tarcie i zużywanie się. Układy centralnego smarowania wykorzystuje się do nawilżania roboczych części, by zabezpieczyć maszynę przed uszkodzeniem się.
Tarcie stanowi jeden z największych problemów w przemyśle maszynowym. Elementy stykania się, ocierają się o siebie i wytwarzają nadmiar ciepła. Wysoka temperatura obniża wydajność maszyny, co w efekcie prowadzi do szybkiego uszkodzenia poszczególnych części.
Każdy z centralnych układów smarowania, jest urządzeniem, który wyposażony jest w pompę, zbiornik ze smarem, rozdzielniki oraz przewody, które doprowadzają smar do wyznaczonych punktów. Do jakich punktów należy doprowadzać środek smarny? – Otóż, systemy centralnego smarowania, doprowadzają smar do punktów, które najbardziej narażone są na siły tarcia oraz zużywanie się. Siły te mogą być przyczyną uszkodzenia się poszczególnych części pojazdów i urządzeń.
Poprzez dozowanie środków smarnych przez układ, możemy liczyć na równomierne rozprowadzenie środka smarnego w wyznaczonych elementach. Smarowanie, dzięki użyciu odpowiedniego systemu, odbywa się poprzez zaprogramowany harmonogram. Charakter smarowania może być okresowy lub ciągły – jest to zależne od wymagań maszyny i zaleceń jej producenta.
Dziś, poprzez stale wzrastającą popularność układów centralnego smarowania, powstają coraz lepsze i nowoczesne metody na smarowanie maszyn i pojazdów. Obecnie, możemy wybierać spośród wielu środków smarnych i systemów. Stosowanie konkretnych układów ściśle wiąże się z liczebnością punktów smarnych oraz z częstotliwością dozowania smaru. Największą popularnością cieszą się takie układy jak:
fot: prooil.pl
Stosowanie określonych systemów centralnego smarowania pozwala nam na zużycie odpowiedniej ilości smaru. Urządzenia rozpylające umożliwiają dotarcie smaru we wszystkie wyznaczone punkty i elementy maszyn. Układy gwarantują także odpowiednią częstotliwość dostarczania smaru. Można więc stwierdzić, że sposób ten jest ekonomiczny. Działanie systemów jest precyzyjne, przez co ich popularność w branży technicznej stale wzrasta, a ich zastosowanie rozszerza się.
Poza tym, korzyścią ze stosowania układu centralnego smarowania, jest rozmaitość dostępnych systemów. Każdy układ można dobrać do potrzeb maszyn i urządzeń, jakich używamy. Dzięki temu, jesteśmy w stanie zapewnić najwyższą obsługę smarną każdej maszynie. Niezależnie od ilości elementów smarnych lub od tego, z jaką intensywnością pracuje maszyna, wybór właściwego układu umożliwi nam przedłużyć jej żywotność i zwiększyć wydajność.
Użycie centralnego układu smarowania pozwala na smarowanie kilku maszyn jednocześnie, poprzez zastosowanie jednego układu sterowania.